Hur man komprimerar sina package-filer

2013



För inte så jättelänge sedan så provade jag att göra en "compress" (komprimera) på mina package-filer. Att komprimera sina package-filer är ungefär som att trycka ihop alla package-filerna till en fil. Detta gör att spelet går mycket snabbare, och för alla som har nerladdat innehåll rekomenderar jag starkt att göra det! Det låter svårare än vad det faktiskt är, men om man verkligen inte är bra på datorer så bör man ta hjälp av någon annan.
 
Viktigt att tänka på! När man ska komprimera sina package-filer kan man inte ta alla sina filer på en gång, utan man får ta cirka 100-200 i taget, jag brukar hålla mig runt 150. Man ska heller inte komprimera hud/skin, ögon, mods och sliders, många har fått problem med sina spel efter att de gjort det. Man kan heller inte komprimera sims3pack filer, utan man får göra om dem till package-filer, det är dock väldigt lätt och jag ska skriva hur man gör detta i ett inlägg snart!
 
1. Först och främst så gör du en backup på dina package-filer, jag brukar bara kopiera alla filer med ALT+C, sen klistrar jag in filerna i en ny mapp som jag lägger bland mina dokument. Du kan döpa mappen till "Custom content" eller vad du vill, sålänge du kommer ihåg vad den heter.
 
Sen kan du gå tillbaka till dina package-filer som finns i "The sims 3" mappen. Där får du börja sortera dina package-filer, du kan göra mappar för ögon, hud/skin, mods och sliders, sen lägger du bara in respektive fil i rätt mapp. Resten av package-filerna kan du bara låta vara så länge. [min bild är tagen efter att jag gjort en compress]
 
2. Nu markerar du alla dina package-filer som inte ligger i mapparna, klipp ut dem och klistra in dem i en ny mapp. Denna mappen ska inte ligga i "The sims 3"-mappen utan du får skapa en ny mapp bland dina dokument. Beroende på hur många package-filer du har, får du rensa och göra nya mappar i den mappen du precis skapat. Jag döpte mina mappar enkelt till 1,2,3 osv. Sen drar du in cirka 100-150 (rekomenderar jag, absolut inte mer än 200) package-filer till varje mapp, tills du inte har några package-filer kvar.
3. Nu behöver du ett program för att kunna göra själva compressen! Programmet heter s3pe och du hittar det här! Den börjar automatiskt att laddas ner efter cirka 7 sekunder. Sen är det bara att installera den. När den är installera så är det bara att öppna programmet.
 
4. Det första du ska göra är att trycka på "File" i vänstra hörnet, sen väljer du "New". Efter det så högerklickar du i det vita fältet till vänster och väljer "Import" och sen "(EXPRIMENTAL) As dbc...". Nu kommer du att få upp en mapp och du kommer att hamna någonstans bland dina filer, då går du bara dit du har lagt dina package-filer (i de nya mapparna, som jag döpte till 1,2,3). Där markerar du bara dina package-filer med CTRL+A och väljer "Öppna", sen kommer programmet vilja att du sparar och du kan göra det i samma mapp och döpa den till typ 1.
5. Nu kommer programmet att läsa in alla filer, detta kan ta ett tag beroende på dator och hur många package-filer du har markerat. Det kan hända att det är något fel på någon av filerna, då kommer programmet fråga om du vill "skip this", vilket jag bara väljer att skippa alla filer, eftersom de inte fungerar. Men det är bara att låta progammet sköta sig själv, sen när den är klar kommer det att, i det vita fältet till vänster, finnas en massa siffror och bokstäver. Då vet du att programmet har läst in allt, nu är det några saker till innan du är klar! Kolla så att "Names" och "Tags" är i kryssat, annars är det bara att kryssa i dem.
6. Sen ska du sortera filerna lite, detta genom att klicka på "Instance" 2 gånger, och sen trycka på "Tag" också 2 gånger. Sen ska du scrolla ner tills du hittar en fil som heter "_XML" och efter ska det stå en massa "0x00000000 0x0000000000000000", dessa filer ska vara överstrukna med ett streck. Om de inte är det så markerar du dessa filer (för det är flera) och så väljer du "Deleted". Det ska se ut som på bilden här under.
7. Nu ska du klicka på "File" och välja "Save as", sen kan du göra en ny mapp bland dina dokument som du döper till "s3pe Custom Content" (min heter i alla fall så), där kan du spara filen. Jag rekomenderar att du sparar den med samma namn som mappen du tog package-filerna ifrån, det är därför jag valt att döpa mina mappar och filer till 1,2,3 osv.
 
Sen är du klar med första filen! Nu ska du göra exakt samma sak som du precis gjor, fast med de andra mapparna. Jag fick sammanlagt 14 mappar vilket då blev 14 filer. När du är klar med det så kan du gå in i din "s3pe Custom Content" mapp, där du sparat dina komprimerade filer, markera alla och kopiera dem. Sen går du in i din package-mapp i Sims 3 och tar bort de andra package-filer som ligger lösa där (inte dina mappar med ögon, hus/skin, mods och sliders!), sen klistrar du in dina nya package-filer! Öppna sedan spelet och se om det fungerar, om det inte gör det, läs igenom allt noga och se om du gjort rätt, annars får du gärna kommentera!
 
Nu borde ditt spel gå märkbart snabbare, mitt spel går lika bra som om jag inte hade haft något cc över huvudtaget! Det är klart att man får begränsa sig, det får man ju alltid. Sen sparar jag alltid dubbelt upp på allt, för säkerhetsskull! Så jag har alla mina icke komprimerade package-filer sparade också, om det är något som jag laddat ner som jag inte vill ha längre.



Sara, Simsdeluxe

http://simsdeluxe.bloggplatsen.se

Ska absolut testa detta. Men hur funkar det om man vill ta bort något CC som ligger i någon av de komprimerade mapparna? Man kanske bara komprimerar sånt CC man vet man kommer vilja ha kvar? :)

Svar: Antigen kan man ju göra som du säger och bara komprimera det CC man vill ha. Jag har dock sparat alla package-filer så att jag bara kan ta bort några som jag inte vill ha och sen bara komprimera de andra i mappen igen :)
spacesims.blogg.se


Signe

Vilket fält till vänster? :O

Svar: Det med "Names, Tags, Type, Group, Instance" och det övanför sig :)
spacesims.blogg.se


queenofsims

http://queenofsims.blogg.se/

Oh, ska definitivt prova på detta! Mitt spel är väldigt segt trots att jag inte har en enda mod nedladdad och relativt lite CC. Då kanske jag kan ladda ner lite sliders sen.
Tack!

Svar: Det är helt klart värt ett försök! :)
spacesims.blogg.se


Signe

TACK SÅ MYCKET!!! På grund av dig går mitt spel typ 100gånger snabbare! :''''D Vill bara kyssa dig! ♥

Svar: Åh, vad bra att någon fattade hur man skulle göra i alla fall! Super att det fungerar bra! :D
spacesims.blogg.se


Signe

Vad händer om man glömmer att markera alla _MXL filer? Eller om man råkar ta bort någon som typ heter 0x38000000 0x0000000000000000 ? Kraschar/funkar det inte då?

Svar: Jag vet faktiskt inte riktigt vad som händer, men då kan man ju bara göra om det! :)
spacesims.blogg.se


Jag förstår inte riktigt de där med att man ska trycka två gånger på "Instance" och "Tag", för mig blir det ju bara att man ska skriva något? :)

Svar: Om du trycker på "Instance" en gång först och väntar två sekunder och trycker på den igen, och sen gör du likadant med "Tag". Då borde det inte bli så :)
spacesims.blogg.se


Kan man compressa object mods?

Svar: Jag kompressar aldrig mina mods, eftersom man kan få problem då :)
spacesims.blogg.se


sqlinda

http://sqlinda.bloggplatsen.se

Lyckades göra en compress på mina packagefiler till en enda! Jag lade in packagefilen '1' som jag hade compressat, men ingenting kom upp? Och vad menar du med 14 filer lika med rf mappar? Jag hade bara 85 objekt! Och vilken fil menar du? Så om du undrar vilken modell jag har så är det: windows 7 compaq!

Svar: Jag måste kolla detta på en dator, så du får ett svar när jag är hemma igen! :)
spacesims.blogg.se


Sara, Simsdeluxe

http://simsdeluxe.bloggplatsen.se

En fråga till bara (nej, jag har inte vågat mig på detta ännu) men hur håller du reda på vad som ligger i vilken compress när alla filer heter 1, 2, 3 osv? Har du nedskrivet vilka sorters filer du lagt i vilken kompress? Ifall man ändå vill hålla en viss ordning liksom.

Svar: Jag har kvar mapparna med filerna och dessa mappar har jag döpt till 1,2,3 osv! Så på det sättet håller jag lite halvt koll på vad jag har. Sen vet jag ju om att jag lagt mina senaste nerladdningar i den senaste filen :)
spacesims.blogg.se


Ellie

Det står att s3pe inte existerar länge :(
ÅÅÅÅH JAG SOM GJORDE ALLT OCH KAN INTE SORTERA TILLBAKS!

Svar: Jag förstår inte riktigt, menar du att programmet inte existerar eller?
spacesims.blogg.se


Violassims

http://violassims.bloggplatsen.se

Hur är det med poser? Kan man komprimera dem? :)

Svar: Ja, det kan man! :)
spacesims.blogg.se


Violassims

http://violassims.bloggplatsen.se

Jag tänkte bara skriva att mina poser inte dök upp i spelet efter att jag komprimerade dem. Och ganska många hår och kläder blev "trasiga" :( vet du hur man fixar sånt? Jag har komprimerat om dem och följt din lista till punkt och pricka ändå blir vissa filer helt knas.

Svar: Kan det vara någon fil som det är fel på som gör så att alla förstörs? Hade flera filer som försvann för att det var en grej som inte fungerade som den skulle :)
spacesims.blogg.se


,

,







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?


Senaste inläggen ▾

Kategorier ▾

Mitt arkiv ▾

  • 2016 06 07
  • 2015 01 02 03 04 07 10 11 12
  • 2014 01 02 03 04 05 06 07 08 09 11 12
  • 2013 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
  • Mina länkar ▾

    Design & layout ▾

    Bildlänkar ▾

    1, 2, 3, 4, 5